در نشست هفته میراث فرهنگی بحث شد
از هیركانی و تئاترشهر تا واگذاری ساختمان وزارت خارجه
معاون میراث فرهنگی درباره تعرض به جنگل جهانی هیرکانی و مسؤولیت حفاظت از آن، حصارکشی در اطراف تئاترشهر، واگذاری آثار تاریخی نفیس، امحای لنج های سنتی و واگذاری ساختمان وزارت خارجه و کتابخانه ملی به موزه ملی ایران توضیحاتی داد.
به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، محمدحسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در نشست خبری که همزمان با روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی در کاخ گلستان برگزار شد، درباره حفاظت از جنگل هیرکانی بعنوان یک اثر ثبت شده با عنایت به قاچاق گسترده چوب از آن و تعرض های دیگر، توضیح داد: ما روی این مورد حساسیت داریم و با عنایت به استقرار پایگاه در آن، گزارش های مربوطه را مستقیم دریافت می نماییم، اما متولی هیرکانی مشخص است و آنها باید از قاچاق و دیگر تعرض ها جلوگیری و از این اثر جهانی محافظت کنند. درنظر داشته باشیم که از دو میلیون هکتار وسعت جنگل هیرکانی ۳۰۰هزار هکتار آن ثبت جهانی شده است.
او درباره عرضه پنج پرونده ایران به آیسسکو بعنوان اثر ثبتی در جهان اسلام، اظهار داشت: گنبد علوی همدان، منظر فرهنگی ماسوله، مجموعه بسطام و خرقان، تربت جام و منظر فرهنگی الموت، پرونده هایی است که ایران برای ثبت در لیست آثار جهان اسلام فرستاده است.
طالبیان اضافه کرد که پرونده کریدور راه آهن ایران و هورامان تیرماه سال جاری برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو بررسی می شود و از آن جا که این اجلاس مجازی است و ایران هم لابی سیاسی ندارد باید کارشناسی از این دو پرونده مهم و بزرگ دفاع کند. پرونده ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران هم جهت بررسی در سال آینده عرضه شده است.
وی در ادامه اظهار داشت: ایران سال قبل چهار پرونده به یونسکو عرضه کرده بود که ایرادهای خیلی ابتدایی به آنها وارد کردند؛ مثلا درباره عود ایراد این بود که چرا رضایت نامه های ما کمتر از سوریه است.
معاون میراث فرهنگی درباره جا ماندن ایران از پرونده های مشترک بخصوص در بخش میراث ناملموس توضیح داد: هر کشور تنها یک سهم برای پرونده ملی دارد که هر دو سال یک مرتبه پذیرفته می شود، تا قبل از کرونا سهمیه پرونده های مشترک با کشورهای دیگر بدون محدودیت بود، ولی اکنون آن هم به یک سهم در سال تقلیل پیدا کرده است. ازاین رو ما برای رباب با ازبکستان، عود با سوریه و یلدا با افغانستان پرونده مشترک عرضه کردیم. پرونده خوش نویسی را هم آماده کرده ایم، حتی به اقدام ترکیه برای پرونده خوش نویسی جهان اسلام هم اعتراض کردیم و خواستیم که عنوان آنرا به خوش نویسی استانبولی تغییر دهد.
ما نگفتیم دور تئاترشهر حصار بکشید
او سپس درباره اختلافات در ارتباط با تئاترشهر، اظهار داشت: حریم و عرصه تئاتر شهر بزودی تعیین می شود. ما فقط می توانیم روی این مورد نظر بدهیم. مدیریت دیگر امور در اختیار متولیان تئاترشهر است. «حریم» از نظر میراث فرهنگی به معنای دیوار کشیدن در اطراف مجموعه تئاترشهر نبوده و نیست. بحث ما این است که حدود حریم آن جا کجاست و چگونه تعیین شود. به هر حال، ماجرا در شورای راهبردی مطرح و نظراتی هم در همین زمینه عرضه شده که در حال نهایی شدن است.
طالبیان اضافه کرد: برخی گفتند که قصد میراث فرهنگی کشیدن حصار بوده است، ولی ما چنین حرفی نزده ایم. این برداشت که هنرمندان و مردم از هم جدا هستند، اصلا درست نیست؛ هنرمندان و مردم با هم یکی هستند. ما هم می خواهیم اتفاقات خوبی بیفتد. عرصه و حریم هم بزودی اعلام می شود. ما فقط به جهت فنی در حوزه تعیین حریم و عرصه همکاری می نماییم. اینکه آن مجموعه و محدوده توسط وزارت ارشاد و شهرداری چگونه مدیریت شود به خودشان مربوط است.
او درباره واگذاری نفایس تاریخی به سرمایه گذار خصوصی و مبحث دیوانخانه و حمام شیخ بهایی، اظهار نمود: آثار نفیس واگذار نمی گردد. مبحث دیوانخانه را هم بلافاصله پیگیری کردیم و به صندوق حفظ و احیا نامه زدیم که در حال پیگیری است.
معاون میراث فرهنگی در پاسخ به این سؤال که با مصوبه امحای لنج های سنتی خطر خروج پرونده ثبت دانش ساخت لنج های سنتی ایران از لیست آثار جهانی وجود دارد، اظهار نمود: خیلی سعی کردیم دیگران را متوجه نماییم. مسئله اصلی این بود که در مصوبه از عبارت کلی لنج سنتی استفاده شده درحالی که منظور لنج فرسوده و غیرایمن است. نامه ای از جانب وزیر میراث فرهنگی و گردشگری فرستاده شده که مقرر است جلسه مشترکی بگذاریم و اصلاح کنند.
او درباره فعالیت هیأت های دیرینه شناسی بخصوص گروه های خارجی با شیوع کرونا، اظهار داشت: بی گمان، شیوع کرونا بر دیرینه شناسی اثرگذار بوده و تعداد آنرا کمتر کرده، اما فعالیتهایی درحال انجام است. مسئله این است که گاهی به هیأت ها باید پول پرداخت نماییم، وگرنه اقبال وجود دارد. با این حال، فعالیتهای مشترک باستان شناسان ایرانی در همین مدت با عمان، ارمنستان، کردستان عراق و ترکمنستان انجام شده است. مسئله پول توافقی بین کشورها است. مثلا هم اکنون افغانستان نیاز به کاوش دارد، ولی دست ما خالی است. ازبکستان هم اقبال نشان داده است.
واگذاری ساختمان وزارت خارجه یا کاخ شهربانی به موزه ملی
طالبیان از رایزنی ها درباره واگذاری ساختمان وزارت خارجه یا کاخ شهربانی به موزه ملی اطلاع داد و جبرئیل نوکنده، مدیرکل موزه ملی ایران هم درباره آن توضیح داد: طرح موزه ملی از سال ۱۳۸۲ مصوبه هیأت وزیران را دارد، هفته پیش با همراهی مدیرکل موزه ها و سایر دستگاههای دخیل در طرح توسعه موزه ملی ایران، در دفتر آقای جهانگیری ـ معاون اول رئیس جمهورـ جلسه ای داشتیم که قرار شد ساختمان وزارت خارجه یا کاخ شهربانی در میدان مشق تهران را به موزه ملی اختصاص دهند تا فضای آن به آثار تاریخی امپراطوری هخامنشی تا ساسانی اختصاص پیدا کند. بخشی از فضای ساختمان قدیم کتابخانه ملی را که کنار موزه است هم اختصاص دهند تا اسناد تاریخی و دیرینه شناسی را به نمایش بگذاریم. به سرانجام رسیدن این واگذاری ها حتما به مصوبه هیأت دولت نیاز دارد.
نوکنده همینطور اظهار داشت: امیدوارم در سال ۱۴۰۰ در مکان مناسبی از تهران ۲۵ هکتار زمین به موزه مدرن ایران اختصاص دهند. همان گونه که قطر و فرانسه اقدام نمودند، چون در تمام این سال ها کاوش هایی انجام شده که به فضای مناسبی برای نمایش نیاز دارد. آندره گدار هم در سال ۱۳۱۲ در نامه ای به اصغر حکمت تاکید کرده بود که چنین موزه ای نیاز ۱۰ ساله کشور را تأمین می کند. موزه ملی ایران به شکلی موزه دیرینه شناسی است و ما به موزه مدرن نیاز داریم.
۴۰۰ میلیارد تومان خسارت کرونا به موزه های ایران
محمدرضا کارگر ـ مدیرکل موزه ها و اموال منقول تاریخی ـ در ادامه این نشست خبری، میزان زیان مالی واردشده به موزه ها در دوران کرونا را در صورت ادامه تعطیلی ها تا آخر سال، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و اضافه کرد: تا قبل از شیوع کرونا درآمد موزه ها ۱۰۰ میلیارد تومان بود. پیشبینی می شد در سال ۹۹ این درآمد به ۲۰۰ میلیارد تومان برسد که با تعطیلی موزه ها چنین درآمدی محقق نشد. برای جبران این خسارت تا موزه ها باز نشوند کاری نمی توان انجام داد.
او درباره پشتیبانی از موزه های خصوصی با عنایت به خسارت واردشده اظهار نمود: در دو مرحله کمک بلاعوض برای موزه های خصوصی درنظر گرفته شده بود که مستقیم برای آنها واریز شد. البته همه ۱۷۱ موزه این تسهیلات را نگرفتند، برخی هیأت امنای قوی دارند و صدمه کمتری دیده اند. وامی با چهار درصد سود هم درنظر گرفته شده بود که استقبالی نشد.
کارگر در پاسخ به سوال ایسنا درباره پرداخت نشدن وام بلاعوض به خیلی از موزه ها، نخست با این مورد مخالفت کرد و بعد هم اظهار داشت: موزه های خصوصی باید تفاهمنامه ای را با استان امضا کنند که در برابر این تسهیلات، اقداماتی را انجام دهند. بعضی از موزه داران آنرا امضا نکرده بودند و تاجایی که اطلاع دارم این مشکل حل شده است.
افزایش مرگ حفاران غیر مجاز در سال گذشته
در ادامه این نشست، سیدهادی احمدی روئینی ـ مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی ـ اظهار داشت: تخریب عمدی آثار تاریخی کاهش یافته، چون هزینه تخریب بیشتر شده است. دیگر به آسانی در هر جایی نمی بینیم که اثری تخریب شده باشد. البته حفاری های غیر مجاز افزایش داشته و مرگ حفاران غیر مجاز هم پارسال بیشتر شده است. ۹۹ درصد افرادی که حفاری غیرمجازی انجام می دهند، چیزی عایدشان نمی گردد. گاها جان و مال خویش را هم از دست می دهند.
او اظهار داشت: بزرگ ترین مشکل اعتبارات و نیروی انسانی است، چون که پس از بازنشستگی و مرگ، نمی توان نیرویی جایگزین کرد. از طرفی، سیستم اداری قفل است و جذب نیرو نمی توانیم داشته باشیم.
او افزود: در یک سال قبل برای کسب درآمد پایدار، فعالیتهایی شروع شده همچون لایحه ای به دولت عرضه شده برای احیای قانون منسوخ شده عوارض سیمان که امیدواریم با حمایت رسانه ها محقق شود.
احمدی بیان نمود: نمی دانم چرا هر اتفاقی در میراث فرهنگی مقرر است رخ دهد، خیلی ها با آن مخالفت می کنند. باید از کاندیداهای شورای شهر و حتی ریاست جمهوی بخواهیم مواضع خویش را در مقابل میراث فرهنگی روشن کنند. ما در ارتباط با بافت های تاریخی با شورای شهر مشکلات زیادی داریم که به علت نفوذ شورا نمی توانیم آنرا حل نماییم. در حوزه ریاست جمهوری هم همه کاندیداها باید مواضع شفافی درباره میراث فرهنگی داشته باشند.
بهرام رضایی - معاون اداره کل امور پایگاه های جهانی ـ هم گزارشی آماری از وضعیت پایگاه های ملی و جهانی عرضه کرد و اظهار داشت: ۲۱ اثر همچون کاخ های سعدآباد و گلستان و همینطور حافظه و سعدیه الان به صورت هیات امنایی اداره می گردند که برگشت اعتبارات آنها اتفاق خوبی بود که رخ داد.
مصطفی پورعلی ـ مدیرکل دفتر ثبت و حریم آثار میراث معنوی و طبیعی ـ هم درباره هم اندیشی با دیوان عدالت اداری اظهار داشت: انتظار ما این است که جلسات در رابطه با حوزه میراث فرهنگی در دادگاه ها به صورت علنی برگزار گردد و با عنایت به اینکه ثبت و یا خروج از ثبت یک اثر، جنبه حقوقی دارد، جلسات دادگاه در این حوزه باید علنی و با حضور خبرنگاران برگزار گردد.
منبع: golesepid.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب