ادامه واكنش ها به درخواست شماره گذاری ۱۲ هزار موتوركاربراتوری
درخواست جدید موتورسازها عقب نشینی از قانون هوای پاك؟!
به گزارش گل سپید موتورسیكلت های كاربراتوری به چرخه تولید و شماره گذاری بازمی گردد؟ به تازگی دو شركت موتورسیكلت ساز از دولت درخواست نمودند كه مجوز شماره گذاری ۱۲ هزار موتورسیكلت كاربراتوری را صادر كند؛ درخواستی كه علاوه بر مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست حتی صدای انجمن موتورسیكلت سازان را هم درآورد.
دو شركت موتورسیكلت ساز كه سازمان محیط زیست قصد ندارد فعلا نام آنها را فاش كند؛ از دولت خواستند كه مجوز پلاك گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری را صادر كند. مهدی میرزایی - رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم - با اشاره به جزئیات بیشتر در مورد این درخواست، به ایسنا می گوید: دو تولیدكننده موتورسیكلت در اوایل سال قبل هم مجوز پلاك گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری را در دولت مطرح نمودند كه با مخالفت كمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط زیست مواجه گردید. تمامی ادله و بهانه هایی كه به تازگی از جانب این دو تولیدكننده مطرح شده، سال قبل هم عرضه شده بود و اعضای كمیسیون زیربنایی با علم به این استدلالات به درخواست شماره گذاری این موتورسیكلت ها رأی منفی دادند.
وی با تاكید بر اینكه بر مبنای مصوبه دولت در سال ۹۵، تولید و شماره گذاری موتورهای كاربراتوری ممنوع می باشد، اظهارمی كند: در همان سال ۹۵ در مرحله نهایی شدن مصوبه «ممنوعیت شماره گذاری موتورهای كاربراتوری» فرصت یك ماهه به موتورسیكلت سازان داده شد تا اطلاعات محصولات خویش را كه تا پیش از تاریخ مصوبه تولید شده به منظور شماره گذاری به پلیس ارسال نمایند كه ضمن اتلاف زمان توانستند لیست ۴۰۰ هزار موتور را كه حتی برخی از آنها بعد از تاریخ مصوبه ( ۲ تیر ۹۵) تولید شده بودند، پلاك گذاری كنند.
رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم با بیان این نكته كه مصوبه تیرماه ۱۳۹۵ فرصت كافی برای تولیدكنندگان برای تطابق با قانون همینطور شماره گذاری كلیه تولیدات قبل را فراهم آورده بود، می گوید: تمامی تولیدكنندگان فرصت داشتند تا در زمان مقرر نسبت به شماره گذاری موتورسیكلت های خود اقدام نمایند و اگر ادعا می شود دو شركت به علت بی اطلاعی نتوانسته اند مبادرت به موقع انجام دهند، قطعا تبعات این سهل انگاری به خود واحد تولیدی برمی گردد و نباید با ورود موتورهای كاربراتوری به سطح شهر، تاوان این سهل انگاری را مردم پس بدهند.
خشت اول چون نهد معمار كج تا ثریا می رود دیوار كج
میرزایی اعتقاد دارد كه هرگونه استثنا قائل شدن در موضوعات این چنینی باعث ترغیب سایر تولیدكنندگان برای دریافت مجوزهای مشابه می شود ازاین رو موافقت با درخواست این دو شركت سازنده موتورسیكلت سبب می شود تولیدكنندگانی كه هم اكنون تعدادی موتورسیكلت كاربراتوری در انبارهای خود دارند نسبت به دریافت مجوز مشابه به طریق یكسان اقدام نمایند. در آن صورت نمی توان دلیل قانع كننده ای برای درخواست كنندگان جدید بیان كرد.
رئیس مركز ملی هوا تاكید می كند: صدور چنین مجوزی اجحاف در حق آن دسته از موتورسیكلت سازانی است كه همواره به مصوبات و قوانین كشور احترام گذاشته و درجهت بهبود كیفیت محصولات خود گام برداشته اند. قطعا با مشاهده عملكردهای این چنینی تولیدكنندگان باكیفیت هم اشتیاق و علاقه به رعایت قوانین ابلاغی را از دست خواهند داد.
به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، به دنبال درخواست دو شركت موتورسیكلت سازی برای شماره گذاری ۱۲ هزار موتورسیكلت كاربراتوری، بهمن ضیامقدم - دبیر انجمن موتورسیكلت سازان ایران - هم مخالفت خویش را با این درخواست اعلام نموده است و در گفتگو با ایسنا، می گوید: اگر گفته می شود كه انجین (engine) موتورسیكلت های كاربراتوری از پیش از مصوبه سال ۹۵ ثبت سفارش و وارد كشور شده است می توان نسبت به تغییر سیستم سوخت رسانی اینها اقدام نمود كه بر كاهش ذرات معلق تاثیر قابل توجهی دارد.
وی می افزاید: انجمن صنعت موتورسیكلت ایران در جریان این درخواست نبوده است اما اخیرا متوجه شدیم كه دو شركت تولیدكننده موتورسیكلت از دولت درخواست كرده اند كه برای شماره گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری آنان مجوز صادر كند. انجمن موتورسیكلت سازان ضمن اعلام مخالفت در اینباره، بزودی نامه ای به دولت ارسال خواهد نمود.
وی با اشاره به اینكه انجمن موتورسیكلت سازان، مخالف تولید و شماره گذاری موتورهای كاربراتوری است ولی به منظور پشتیبانی از تولید داخل و پیشگیری از هدررفت سرمایه این دو شركت موتورسازی، پیشنهاداتی دارد، تصریح می كند: با عنایت به اینكه امكان تغییر سوخت رسانی این موتورسیكلت ها از كاربراتوری به انژكتوری در كشور فراهم است، پیشنهاد ما تغییر سیستم سوخت رسانی موتورسیكلت های كاربراتوری مورد بحث به انژكتوری و سپس شماره گذاری آنها است.
به گفته دبیر انجمن صنعت موتورسیكلت ایران، امكان تغییر «سیستم سوخت رسانی» از كاربراتوری به انژكتوری وجود دارد و هم اكنون برخی از شركت های داخلی دانش و توانایی انجام چنین طرحی را دارند. با این روش می توان از اتلاف سرمایه هم جلوگیری كرد.
دولت كوتاه نیاید و مجوزی صادر نكند
محسن پورسید آقایی معاون شهرداری تهران هم در گفت و گو با ایسنا در اینباره اظهار داشت: شماره گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری از آغاز سال ۱۳۹۷ ممنوع می باشد و امیدواریم دولت در مقابل درخواست تولیدكنندگان برای شماره گذاری ۱۲ هزار موتورسیكلت كاربراتوری مقاومت كند و مجوزی صادر نكند.
وی افزود: یكی از علل اصلی افزایش آلاینده ازن در تابستان امسال خروج «ناكس» از اگزوز این موتورهای كاربراتوری است چونكه هر موتور كاربراتوری پنج برابر یك خودروی یورو ۲ آلودگی تولید می كند. ما به دنبال آن هستیم كه موتورهای كاربراتوری موجود را هم از رده خارج نماییم و حالا موتورسازان به دنبال كسب موافقت دولت برای شماره گذاری این موتورها هستند. بطور قطع در جلسه هیات دولت این مورد بررسی خواهد شد اما بعید می دانم باردیگر دولت بخواهد فرصتی را به موتورسیكلت سازان بدهد.
به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، شاید بتوان اظهار داشت كه عملكرد دولت در چند ماه اخیر در خصوص تعویق یا تعلیق در بعضی مواد مهم از قانون هوای پاك همچون ماده ۱۱ آئین نامه ماده ۲ قانون هوای پاك (اسقاط موتورسیكلت های فرسوده در ازای تولیدات جدید) و ماده ۸ قانون هوای پاك (خروج وسایل نقلیه فرسوده)، منجر به رواج یك رویه و سنت غلط در مقابل مصوبات و قوانین مربوط به كاهش آلودگی هوا می شود. بی گمان رأی منفی دولت به درخواست جدید شمارگذاری كاربراتوری ها می تواند این امید را زنده نگه دارد كه قرار نیست همه مواد قانون هوای پاك كه سال ها برای تدوین و تصویب آن زحمت كشیده شد؛ یكی بعد از دیگری به حذف كشیده شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب