با شكایت سازمان بازرسی كل كشور؛
یكی از بندهای دستورالعمل قانون مربوط به باغها و اراضی ابطال شد
با شكایت سازمان بازرسی كل كشورموضوع ابطال بند (ب) دستورالعمل ماده 10 بخشنامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ كاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب هیأت وزیران در دیوان عدالت اداری بررسی گردید.
به گزارش گل سپید به نقل از مهر، با شکایت سازمان بازرسی کل کشور موضوع ابطال بند (ب) دستورالعمل ماده ۱۰ بخشنامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب هیأت وزیران در دیوان عدالت اداری بررسی گردید. سرپرست معاونت حقوقی و نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور به سبب شکایت نامه شماره ۱۶۸۸۹۶؍۳۰۰-۱۴؍۷؍۱۳۹۸ اعلام نموده است که احتراماً به استحضار می رساند: بند (ب) دستورالعمل ماده ۱۰ بخشنامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها با تبصره ۴ ماده ۱ قانون مزبور انطباق داده شد که به دلیلهای زیر مغایر با قانون موصوف تشخیص گردید: ۱- برمبنای تبصره ۴ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، مواردی که بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی تلقی شده و بعنوان تغییر کاربری محسوب نمی گردد، احصاء و گستره اجرای این تبصره «در روستاها» تعیین گردیده است. همین طور در تبصره ۵ ماده قانونی فوق الذکر اراضی داخل محدوده قانونی روستاهای دارای طرح هادی مصوب را کلاً از شمول قانون مذکور خارج دانسته و مشمول ضوابط طرح هادی اعلام نموده و در بند (ب) ماده ۱ بخشنامه اجرایی قانون مارالذکر نیز تعیین محدوده روستاها را برمبنای «قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها مصوب ۱۳۸۴» مقرر نموده است. از طرفی در ماده ۳ قانون اخیر نیز تصریح شده است «محدوده روستا عبارتست از محدوده ای شامل بافت موجود روستا و گسترش آتی آن در دوره طرح هادی روستایی…» و در تبصره ۳ همان ماده بیان شده است: «محدوده روستاهای فاقد طرح هادی با هماهنگی…». ۲- از مطالب فوق چنین مستفاد می شود: اولاً: قانونگذار در تبصره ۴ ماده ۱ قانون حفظ کاربری، فقط اراضی داخل محدوده روستاها را مد نظر قرار داده است. ثانیاً: در تبصره ۵ ماده ۱ قانون حفظ کاربری و در تکمیل تبصره ۴ روستاها را نیز به دو دسته دارای طرح هادی مصوب و فاقد طرح هادی مصوب تقسیم نموده که می توان نتیجه گرفت تبصره ۴ فقط بر محدوده روستاهای فاقد طرح هادی مصوب حاکم است که این مهم (منظور شمول تبصره ۴ ماده ۱ قانون حفظ کاربری فقط بر اراضی داخل محدوده روستاهاست)، لیکن در بند (ب) دستورالعمل ماده ۱۰ بخشنامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها قلمرو اجرای کارهای مذکور در تبصره ۴ الحاقی به ماده ۱ قانون حفظ کاربری را به اراضی زراعی و باغ های خارج از محدوده شهر، شهرک و محدوده روستاهای دارای طرح هادی توسعه داده است. بدین جهت ابطال بند (ب) دستورالعمل ماده ۱۰ بخشنامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها (به صورت فوق العاده وخارج از نوبت) در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مورد درخواست می باشد. مزید امتنان است دستور فرمائید از نتیجه اقدام و تصمیم متخذه این سازمان را باخبر نمایند." متن مقرر مورد اعتراض به قرار زیر است: «ب: قلمرو اجرای کارهای مذکور در تبصره ۴ الحاقی به ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها: اراضی زراعی و باغ ها که خارج از محدوده شهرها، شهرک ها و محدوده روستاهای دارای طرح هادی مصوب واقع است، می باشد.» هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در مرداد ماه امسال با حضور رئیس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و بعد از بحث و بررسی با اکثریت آرا به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است. رأی هیأت عمومی با توجه به این که مطابق تبصره های ۵ و۴ ماده ۱ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، بهینه کردن تولیدات بخش کشاورزی در روستاهای فاقد طرح هادی تغییر کاربری محسوب نمی گردد و قلمرو تبصره مرقوم فقط محدود به روستاهای فاقد طرح هادی است ولی در بند (ب) ماده ۱۰ بخشنامه مورد شکایت قلمرو تبصره فوق به اراضی خارج از محدوده شهر، شهرک و روستاهای دارای طرح هادی توسعه داده شده است، بدین سبب بند (ب) ماده ۱۰ بخشنامه مورد اعتراض مغایر قانون وضع شده و مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب