دود عدم ثبات بازار خودرو به چشم چه كسانی می رود؟
به گزارش گل سپید طرح نوسازی تاكسی های فرسوده كه خرداد امسال باردیگر شروع به كار كرده بود بار دیگر در تیرماه سال جاری متوقف و علت توقف آن افزایش قیمت خودرو اعلام گردید. افزایشی كه بنابر گفته مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور زیاد بوده و این عدم ثبات در بازار خودروسازی امكان برنامه ریزی مناسب برای ناوگان تاكسیرانی را سلب می كند.
به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، طرح نوسازی تاكسی های فرسوده از بهمن 94 آغاز و از آغاز سال 95 به صورت رسمی كلید خورد. طرحی كه طی آن بیشتر از 75 هزار تاكسی فرسوده از رده خارج و بیشتر از 64 هزار تاكسی نو تحویل متقاضیان داده شد و مابقی هم اسقاط بدون جایگزین را طی كردند. این طرح از آغاز دستخوش تغییرات خیلی از قبیل بدهی های وصول نشده، نوسانات قیمت ارز و... شد و گاهی تا مرحله توقف هم پیش رفت. این روزها هم طرح نوسازی حال و روز خوشی ندارد به صورتی كه هنوز یك ماه از آغاز مجدد آن در سال 98 نگذشته؛ به درهای بسته خورد.
این توقف اما رنگ و بوی جدیدی دارد چونكه گفته می شود كه تركش های بی ثباتی بازار خودرو، به بدنه ناوگان تاكسیرانی هم خورده است و با وجود اینكه همواره بر اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تاثیر آن بر افزایش كیفیت زندگی شهروندان تاكید می شود؛ گویا مانعی جدی بر سر راه نوسازی قرار گرفته است. مانعی كه در صورت عدم رسیدگی به آن در بلندمدت تاثیرات منفی خویش را بر مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی می گذارد.
مرتضی ضامنی در گفتگو با ایسنا آخرین وضعیت طرح نوسازی ناوگان تاكسیرانی را شرح داد و اظهار داشت: در كنار مشكلات مربوط به عدم انجام تعهدات توسط شركت خودروساز در اختصاص سهمیه مناسب به حوزه تاكسیرانی، چالش جدی دیگر و پیش روی طرح نوسازی ناوگان تاكسیرانی، قیمت خودرو است. در گذشته زمانی كه قیمتی مصوب می شد تا آخر سال ثابت می ماند، اما این روزها شاهد تغییر ماهانه قیمت ها هستیم و خودروساز هر ماه مبحث افزایش قیمت را مطرح می كند.
وی افزود: درخواست ما از همه مراجع مربوطه و دولت این است كه حمایت های لازم را در حوزه حمل و نقل عمومی داشته باشند تا به ثبات قیمت خودرو رسیده و به واسطه آن برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی های شهری كشور خاطرنشان كرد: افزایش قیمت ها سبب شد كه پژوی ۴۰۵، ۶۶میلیون تومان و سمند حدود ۷۴ میلیون تومان شود و افزایش مجدد قیمت ها در اردیبهشت ماه هم این رقم ها را برای پژو ۴۰۵ به ۷۲ میلیون تومان و برای سمند به حدود ۷۸ تومان رساند. در حقیقت این افزایش قیمت ها زیاده بوده و اجازه برنامه ریزی را از ما سلب می كند. از طرفی نیاز دیگر این طرح، فراهم كردن تسهیلات برای این ناوگان در كشور است. بعضی از شهرداری ها به دنبال این هستند كه یكسری امكانات را از محل اعتبارات شهرداری های تامین كنند و سوبسیدهایی را در نظر بگیرند ولی افزایش قیمت خودرو امكان استفاده از ظرفیت ها فوق را نمی دهد.
وی با اشاره به اینكه با بازار خودروی بی ثباتی درگیر هستیم كه اجازه دنبال كردن طرح ملی را نمی دهد، اظهار داشت: در برهه هایی قیمت ارز بالا رفت و قیمت خودرو ها هم به تبع آن افزایش یافت حال كه قیمت ارز پایین آمده قیمت خودرو همچنان بالاست. موضوعات در رابطه با حوزه حمل و نقل عمومی و مشكلات نوسازی را باردیگر به دولت منعكس كرده ایم.
ضامنی در پاسخ به این سوال كه آیا امكان استفاده از خودرو های ارزان تر به جای سمند و پژو وجود دارد یا خیر اظهار داشت: پژو و سمند خودرو های داخلی بوده كه كمترین وابستگی را به واردات دارند در نتیجه بهترین گزینه هستند. از طرفی خودروهایی دیگری كه متناسب با ناوگان تاكسیرانی باشند بطور قطع قیمت بالاتری نسبت به پژو و سمند دارد. همینطور در یك دوره برلیانس و آریو را هم وارد ناوگان تاكسیرانی كردیم، اما تولید این خودرو ها حدودا نزدیك به صفر رسید چونكه قطعات آن كاملا وارداتی بود.
به گزارش گل سپید به نقل از ایسنا، با ادامه این روند یعنی توقف طرح نوسازی ناوگان تاكسیرانی و انباشت فرسودگی ناوگان تاكسیرانی، متضرران اصلی كسانی نخواهند بود جز مردم و این مورد جز با همكاری دستگاه های مختلف قابل حل نخواهد شد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب